Vegan in 5, met heerlijk noedelrecept

Vegan in 5, met heerlijk noedelrecept

Vegan in 5, met heerlijk noedelrecept

Koken met 5 ingrediënten is een leuk concept dat aanslaat bij het grote publiek. Niet zo gek als je bedenkt dat veel mensen niet de hele dag tijd hebben om in de keuken te staan en boodschappen te doen. 5 Ingrediënten is overzichtelijk. (Het boek van Jamie Olliver met 5 ingrediënten is zijn best verkochte boek ooit…)

Nu is er Vegan in 5. Meer dan 100 eenvoudige en lekkere recepten met maar 5 ingrediënten. Roxy Pope & Ben Pook (Uitgeverij Spectrum 20,00 euro)

Vegan (of voluit veganistisch) is een manier van eten waarbij niet dierlijks gegeten wordt: dus behalve geen vlees, vis, eieren, zuivel ook geen honing of gelatine. En veel veganisten dragen geen wol of leer.

Veganisme wint sterk aan populariteit. Veel jongeren (maar ook ouderen) kiezen voor een vegan lifestyle. Veganistisch eten vraagt om creativiteit en inzicht in wat je nodig hebt om gezond te blijven. Dat vegan eten allesbehalve saai, duur, ingewikkeld of geitenwollensokkerig is, bewijzen Roxy Pope en Ben Pook in hun boek Vegan in 5. Roxy en Ben kennen elkaar uit de muziekindustrie en kozen drie jaar geleden voor een vegan lifestyle. Tegelijk startten zij hun website wearesovegan.com waar ze foto’s en video’s plaatsen bij recepten. Wereldwijd hebben ze een miljoen volgers.

Dit uiterst creatieve boek schotelt je verrassende recepten voor ontbijtgerechten, salades, soepen, hoofdgerechten, desserts, bijgerechten, snacks & dips en de basis voor. Daarnaast -en dat is het prettige- prediken ze nergens. Een dagje vegan? Draag je liever wel leren schoenen? Allemaal prima, volg je eigen tempo en hart. Ze laten zien dat recepten zonder dierlijke ingrediënten smakelijk zijn en niet ingewikkeld of duur.

Ik noem chiapudding met bosvruchten, pindakaas-jam ontbijtplakken, tofoe-tikka-spiezen, mama’s bietensoep, bonen portobello’s op noedels, pulled shiitake burgers, munt-chocolate chips roomijs, bosvruchten cobbler, citroen kwarktaart, harissa bimi uit de oven of vegan parmezaan. Ik maakte de noedelsalade met sesam (heerlijk!) en bakte het kokos bananenbrood, dat lekker naar kokos-makroontjes smaakt en verrassend luchtig is zonder ei of roomboter.

Voor wie duurzaam, gezond en een dag of vaker snelle makkelijke en smakelijke vegan recepten wil is Vegan in 5 beslist een aanrader.

Ik deel het recept van de noedelsalade met sesam met je.

NOEDELSALADE MET SESAMZAAD

Voor 2 personen

4 el sesamzaad

120 g gedroogde soba (boekweitnoedels)

(of volkorentarwenoedels)

2 tl tamari (of sojasaus)

2 middelgrote wortels

flinke handvol verse koriander

Het geroosterde sesamzaad is de ster van deze

noedelsalade. Het heeft een intense nootachtige smaak en

geeft dit gerecht een heerlijk knapperig accent. Je kunt deze

salade heel goed 's avonds maken en in de koelkast bewaren,

zodat je de volgende dag een lekker licht en gezond

lunchgerecht hebt.

Strooi het sesamzaad in een droge koekenpan op middelhooghoog

vuur en rooster het 5-7 min., tot het bruin wordt. Houd

het goed in de gaten en schud het regelmatig om, zodat het

niet verbrandt.

Kook ondertussen de soba volgens de aanwijzing op de

verpakking; soba moet meestal 5 min. in een pan kokend water

met wat zout worden gekookt. Giet de soba af en spoel hem

af met koud water om het kookproces te stoppen. Doe hem in

een grote mengkom.

Doe het geroosterde sesamzaad in een vijzel, maar houd

ongeveer ½ eetlepel apart voor de garnering. Maal de zaadjes

tot ze de textuur van bloem hebben; dat kost een paar minuten

en een hoop spierkracht!

Voeg de tamari, 2 eetlepels extra vergine olijfolie, ½ theelepel

appelazijn en flink wat peper toe aan het gemalen sesamzaad

en meng tot er een pasta ontstaat. Doe de sesampasta in de

kom met de soba.

Snijd dan de wortels met een dunschiller in lange repen en

voeg ze toe aan de noedels. Hak de koriander grof en voeg het

grootste deel toe aan de noedels; bewaar een beetje voor de

garnering.

Meng de ingrediënten tot alles goed bedekt is met de zalige

sesampasta. Verdeel de noedels over twee kommen. Strooi de

bewaarde koriander en sesamzaadjes erover en serveer.